16 de gen. 2011

Poemes i cançons (II)

Vicent Andrés Estellés



Tots em tiren pedraetes
Tots em tiren pedraetes,
jo pedraetes no en vull;
si me les tire el meu novio,
vinguen pedres com el puny.

Al meu amor no li falta
cada dia el seu treball;
com és un amor de pobre,
tot el dia el passa al camp.

L’ofici que més m’agrada
és l’ofici de forner;
escombrar i encendre el forn
i deixant la posta al reng




Tema: La reflexió d'una xica sobre el seu amor i el seu ofici favorit.
Subtemes:
  • La fidelitat de la dona
  • La dificultat del treball al camp
  • La bellesa de ser forner

Recursos retòrics:

Fònics:
  • Al·literació: “r” a l'última estrofa

Semàntics:
  • Metàfora: “pedraetes”
  • Hipèrbole: “vinguen pedres com el puny”
  • Imatges: “pedraetes”, “amor de pobre”, “camp”

Glossari:
  • reng: Clos disposat per a tenir-hi un combat  


Lloc del poema a Música de poetes
Cançó a Goear





Bolero de l'Alcúdia
Queia tota la lluna
sobre les sendes
mentre canten i ballen
dotze parelles.

Dotze parelles, mare,
dotze parelles
que per la nit tenien
les mans enceses.

T'estime, rosa fina,
clavell de sucre,
ulls d'una aigua profunda,
canten els muscles.

Les meus mans et prenen
igual que un cànter
coloma meua, rosa,
gesmil intacte.

Tema: L'amor de l'autor per la seua parella

Subtemes:
  • El ball nocturn de dotze parelles
  • Els sentiments d'un enamorat



Recursos retòrics:

Gramaticals:
  • Hipèrbaton: “Queia tota la lluna sobre les sendes”
  • Anàfora: “dotze parelles”

Semàntics:
  • Metàfora: “Queia tota la lluna”, “rosa fina”, “clavell de sucre”, “ulls d'una aigua profunda”
  • Imatges: “lluna”, “nit”, “rosa”, “clavell”, “gesmil”, “aigua”, “coloma”




    Cançó a Goear